TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
PENGENALAN
OBJEKTIF UNESCO
PROGRAM UNESCO
- Pendidikan
- Ilmu Alam (Natural Science)
- Ilmu Sosial dan Manusia (Human Science)
- Budaya,
- Komunikasi & Informasi
Empat tonggak pendidikan seperti yang dinyatakan oleh UNESCO yang perlu dikuasai oleh pelajar-pelajar ialah :
- Belajar untuk menguasai ilmu (learning to know)
- Belajar untuk menguasai ilmu kemahiran (learning to do)
- Belajar untuk menjadi insan berguna (learning to be)
- Belajar untuk harmoni dan kerjasama (learning to live together)
Belajar untuk mengusai ilmu (learning to know)
- Memahami dunia sekeliling untuk memperkembangkan kemahiran kerjayanya serta komunikasi dengan orang lain.
- Belajar untuk memperkembangkan tumpuan, kemahiran ingatan dan kebolehan berfikir seseorang.
- Murid perlu bijak belajar dan guru perlu tahu untuk mengajar.
Belajar untuk menguasai kemahiran (learning to do)
- Maksud - pendidikan dapat melengkapkan pelajar dengan kemahiran-kemahiran untuk diaplikasikan dalam bidang pekerjaan kelak.
- Cabaran :
- Bagaimana memahirkan pelajar dalam kompetensi peribadi agar mereka dapat memberikan perkhidmatan terbaik?
- Bagaimana untuk mewujudkan kemahiran interpersonal sebagai satu kriteria dalam permohonan kerja?
- Maksud - Pendidikan harus menyumbang kepada pembentukan insan menyeluruh dari sedi fizikal, intelek, rohani, emosi, kepekaan dan penghargaan kendiri.
- Cabaran :
- Bagaimana untuk menyediakan barisan pendidik yang bersedia untuk menghadapi transformasi pendidikan?
Belajar untuk harmoni dan bekerjasama (learning to live together)
- Pendidikan sebagai wadah untuk menjalinkan hubungan baik antara satu sama lain.
DASAR KPM DAN KAITANNYA DENGAN TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
- Perkembangkan potensi individu
- Tingkatkan Kreativiti
- Sistem pendidikan yang cekap
- Pusat kecemerlangan pendidikan
- Tingkatkan martabat pendidikan
KEJAYAAN SEKOLAH MENURUT UNESCO
- Pengurus punyai kuasa autonomi
- Memperkasakan kapasiti
- Struktur terurus
- Ukuran prestasi
- Pemantauan prestasi
- Kawalan sumber
- Ketelusan
MENURUT LAPORAN UNESCO (2005), KUASA AUTONOMI BAGI MENGURUSKAN PERJALANAN SEKOLAH SECARA KESELURUHANNYA
- pengurusan sekolah mesti mempunyai strategi untuk memperkasa kapasiti dan kepemimpinannya.
- sekolah perlu mempunyai maklumat tentang prestasinya untuk mengukur kekuatan, kelemahan dan prioritinya.
- sekolah memerlukan struktur yang terurus dan professional.
- kerajaan pusat perlu terus memainkan peranan kritikal terutamanya dari segi pemantauan prestasi sekolah.
- sekolah perlu mengawal sumber-sumber.
- pengurusan sekolah mesti telus.
CABARAN KEPADA GURU
Dalam proses mencapai matlamat empat tonggak pendidikan sepertimana yang digariskan dalam UNESCO, sekolah dan guru-guru menghadapi cabaran yang besar kerana mereka perlu memastikan bahawa proses pendidikan dapat memberikan peluang kepada individu untuk meneroka, bergaul dan berinteraksi dengan orang-orang dari latar belakang yang berbeza sejak peringkat awal lagi. Individu mesti sedar, memahami dan menghormati perbezaan jantina etnik, intelektual, kepercayaan dan agama.
GURU-GURU MENANGANI CABARAN
Guru-guru perlu menekankan kepentingan toleransi dan bekerjasama dengan orang lain demi mencapai keamanan dan keharmonian dalam kehidupan setiap hari. Di samping itu, pendidikan juga harus membangunkan individu secara holistik yang mempunyai kemahiran dan kecekapan yang membolehkan individu terus hidup di dunia global yang penuh dengan cabaran.